Voordelen om mee te doen

  • Je brengt de activiteiten binnen de gemeente onder de aandacht van een breed publiek.
  • Je verstevigt de band met amateurkunstenaars, verenigingen, organisaties en koepels.
  • Je laat organisaties elkaar ontmoeten en stimuleert samenwerking.
  • Je gemeente profileert zich als aantrekkelijk voor amateurkunst. Uit onderzoek blijkt dat deze gemeenten aantrekkelijk zijn om in te wonen.
  • Je draagt uit dat je een voorstander ben van inclusieve cultuurparticipatie. Je laat daarmee zien dat kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Hoe kan mijn gemeente meedoen?

Meedoen kan op verschillende manieren:

  • Koppel met hulp van een coördinator, zoals een cultuurcoach, lokale amateurkunstenaars- en activiteiten aan elkaar.
  • Stimuleer zelf het lokale amateurkunstveld om zich te tonen in de maand juni. Zij kunnen zich aanmelden via iktoon.nl en meeliften op de landelijke publiciteit.

Waar kan ik een coördinator aanmelden?

Stuur een e-mail naar info@iktoon.nl of bel met projectleider Karlijn Vriend via 06 22218312.

Wat zijn de kosten?

Deelname aan de iktoon-maand is gratis. Na aanmelding kan er direct gebruik gemaakt worden van een toolkit met promotiematerialen, voorbeeld persberichten, checklists etc.

Over iktoon

De campagne ‘iktoon – kunst van iedereen’ wordt in 2021 voor de zesde keer georganiseerd en heeft als doel het stimuleren van actieve cultuurparticipatie. Kunst en cultuur bieden plezier, verbinden en dragen bij aan de fysieke en geestelijke gezondheid. Daarom vindt iktoon dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. Tijdens de Maand van Amateurkunst (1 juni t/m 30 juni) wordt er door tienduizenden kunstenaars, creatievelingen, cultuurbeoefenaars en –makers verspreid over meer dan 130 gemeenten, kunst getoond onder de vlag van iktoon. Iedereen kan meedoen. Iktoon is de campagne van het Programma Cultuurparticipatie en wordt ondersteund en ontwikkeld door LKCA, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Fonds voor Cultuurparticipatie. De uitvoering van de campagne is in samenwerking met partners, zoals gemeenten, provincies, culturele en maatschappelijke organisaties.